Metoda

“Nu învăţăm pentru şcoală, ci pentru viaţă.”

Extras din ediţia în limba română a volumului

Sus cortina… pentru viaţă

“Metoda noastră priveşte în perspectivă, spre acei “factori cheie”, cum sunt definiţi de futurologi de talia lui Matthias Horx, esenţiali în educaţia copiilor, pentru ca aceştia să fie pregătiţi pentru provocările viitorului: flexibilitate, abilităţi de comunicare (interpersonală și media), creativitate, spirit de echipă, rezistenţă la stres, abilitatea de a face faţă conflictelor, talent organizatoric.

La temelia muncii noastre stau jocurile. Dacă sunt aplicate corect, acestea generează rezultate deosebite în ceea ce numim “învăţare”. Suntem bucuroşi să le împărtăşim şi să vă ghidăm drumul trecând prin: ritm şi muzică, improvizaţie, percepţie şi exprimare şi … teatru

Ce face ca metoda noastră să fie eficientă? Pe lângă felul în care sunt aplicate jocurile este important şi modul în care este folosit timpul copilului. Suntem adepţii eliminării “timpilor morţi”. Dacă, de exemplu, se repetă o scenă în două personaje, dar în sală sunt douăzeci şi opt de copii, soluţia nu este ca doi să repete şi ceilalţi să privească (învăţarea prin vizionare poate funcţiona doar pentru un timp scurt), ci să se folosească acele alternative care implică toţi copiii.

Munca prin metoda noastră înseamnă entuziasm, ceea ce presupune ca jocurile pe care le alegeţi să vă placă iar entuziasmul dumneavoastră să devină molipsitor pentru copii. Acelaşi criteriu ne ghidează şi atunci când alegem textul: ne place cu adevărat. Desigur, nu uităm că în cea mai mare parte, copiii preferă un text care: are o poveste care îi “prinde” şi e comedie (din experienţa noastră, copiilor de până la 12-13 ani nu le place tragedia). De aceea producţiile principale ale Teatrului Vienez de Copii sunt comedii.

Un text bine ales nu este neapărat un text facil, cu un limbaj simplist. Nu vă feriţi de clasici! E chiar de preferat un text care să reprezinte o provocare pentru copii, însoţit de un limbaj care necesită un mic efort pentru a-l stăpâni.

Pilonul pe care se consolidează întreaga noastră muncă şi metodă este “sensibilizarea” sau “prezenţa” sau “conştientizarea”, adică explorarea a ceea ce simţi tu şi a ceea ce simt cei din jurul tău, însoţită de o mai bună înţelegere a emoţiilor şi sentimentelor proprii şi ale celor din jur – ceea ce nu este altceva decât liantul care ţine societatea laolaltă.

Motto-ul nostru este politeţea de la sine înţeleasă. Şi pot spune cu mâna pe inimă că funcţionează şi face viaţa mult mai plăcută!

Dacă iniţiativa noastră educaţională vă poate trezi curajul, energia şi entuziasmul, deja aţi parcurs jumătate din drum.”

Sylvia Rotter